Friday, November 02, 2007

Werkvooruitzichten...

Dit jaar beloofd voor mij persoonlijk een druk jaar te worden. De leren kennen of met een geleerd woord ‘research’-fase moeten we dit jaar niet meer doorlopen, we zijn alles al een beetje gewoon en kennen het district van Bundibugyo al redelijk goed, dus kunnen we direct van start gaan en zeker een stuk meer aan dan vorig jaar. Om jullie es allemaal tegelijk antwoord te geven op de vraag ‘waar ben je nu al mee bezig, wat doe je daar?’, hier een korte en lange uitleg.
Rond deze drie onderwerpen zal ik dit jaar werken: basisgezondheidszorg of Village Health Teams, kinderbescherming en politieke decentralisatie. In het algemeen ben ik voor alledrie bezig met projectplanning, -implementatie en –evaluatie. Een beetje specifieker ziet het er zo uit:

Voor basisgezondheidszorg:
Oftewel het VHT-programma. Vorig jaar assisteerde ik met de implementatie van de verschillende activiteiten en heb ik hierna een evaluatierapport daarover moeten schrijven. Momenteel ben ik nog steeds bezig aan het rapport dat langer is geworden dan verwacht. Na dit rapport is het de bedoeling om een nieuwe implementatie te plannen voor andere sub counties in Bundibugyo, rekening houdend met de dingen die vorig jaar verkeerd gelopen zijn en die via een reeks aanbevelingen duidelijk in het rapport aan bod komen. Verder moet ik de monitoring en mentoring van de huidige VHTs begeleiden op een gelijkaardige manier als ik zal assisteren bij de nieuwe planning. Mijn specifieke rol is dus de capaciteit van het district team verantwoordelijk voor VHTs te helpen verbeteren in (financiële en logistieke) planning, monitoring, communicatie, enz… opdat ze het volgende VHT programma alleen zouden kunnen implementeren zonder dezelfde fouten als vorig jaar te maken.
Een tweede deel bestaat uit een ander evaluatierapport, maar dan binnen een jaar, tegen september ongeveer, een soort van deel twee na het huidige rapport. Hierin moet ik de mogelijke resultaten en vooral de impact van het programma proberen te evalueren.

Voor kinderbescherming:
Vorig jaar heb ik samen met iemand het child protection programma ontworpen en de planning uitgevoerd. Ondertussen zijn bijna alle activiteiten geïmplementeerd en kunnen we hier ook focussen op de duurzaamheid van de gecreëerde structuren. Mijn rol hierin is veel beperkter dan in het VHT programma in die zin dat ik alles gewoon moet opvolgen en niet zozeer begeleiden. Mijn taak rond kinderbescherming zal zich volgend jaar toespitsen op de ontwikkeling van een gelijkaardige community empowerment aanpak als bij de VHTs, rekening houdend en in lijn met de lokale, nationale en internationale wetgeving rond kinderrechten.

Voor politieke decentralisatie:
Vorig jaar is er een workshop rond good governance georganiseerd voor lokale politici. Mijn taak zal zijn om die workshop te evalueren en te zien wat er als resultaat is uitgekomen. In die context moet ik ook uitzoeken welke werkinstrumenten de districtregering volgens het nationaal beleid tot zijn beschikking heeft, haalbaar zijn in de realiteit en kunnen bijdragen tot een efficiëntere en democratische regering voor de mensen in Bundibugyo.

Het ziet er allemaal veel uit, en terecht, dat is het ook. We gaan zien hoe het allemaal uitdraait, maar met drukke agenda’s heb ik nooit een probleem gehad, en zeker hier zorgt dat ervoor dat je continu bezig bent en niet te veel nadenkt, en dat kan in Bundi soms wel es enorm handig zijn!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home