Sunday, February 04, 2007

BTC : training in good governance

Dinsdag 30 januari is er een vierdaagse training gestart rond good governance voor de leden van de gemeenteraad, hoofden van de verschillende departementen in het district, en de leden van de verschillende raden in iedere county. De training wordt georganiseerd door het Ministry of Local Government en draait rond de decentralisatie, planning, budgettering, management, armoedebestrijdingsbeleid, enzovoort … allemaal zaken ivm good governance. Er vonden trainingen plaats op drie plaatsen; in Bughendera county, Ntoroko county en hier in het districtkantoor zelf voor Bwamba county en Bundibugyo Town. Pieter is naar de Bwamba meeting gegaan, ikzelf heb de kleinere meeting voor de lokale gemeenteraad en departementshoofden bijgewoond.

De training was oorspronkelijk gepland om 9u maar begon pas om 12u doordat de trainers vanuit Kampala een heel stuk te laat waren (een probleem met betalingen die te laat kwamen enzo). De meeting begon dus maar ’s middags en duurde tot 5u. Het was een zeer interessante en nuttige training, voor mij persoonlijk maar ook voor de deelnemers. De trainer van dienst was zeer goed in zijn job. Hij kon alles goed en duidelijk uitleggen, op een interactieve manier, en zonder taboes te vermijden. Hij sprak heel geanimeerd en gaf goede voorbeelden zodat alles begrijpbaar was. Hij ontweek belangrijke onderwerpen als corruptie, armoede en politieke onwil niet. Ik vrees alleen een beetje dat het wat over de mensen heen gaat, het ene oor in en het andere oor uit. Ik kon uit de vragen afleiden dat ze niet overal mee akkoord gingen, en zelfs protesteerden, maar anderen waren dan weer kritischer dan de trainer zelf, dus dat geeft je dan weer hoop dat er wel positief denkende en vooruit willende mensen in het district werken, maar goed ook!

De training liep dus nog drie dagen door, maar ik moest on the field met Nele, dus ik heb de rest niet kunnen volgen, maar het is wel een onderwerp die me uitermate interesseert en waar ik later misschien wel nog kan rond werken, ligt toch dichter aan bij mijn studies en interesses denk ik. We zien wel wat de weken en maanden brengen!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home