Thursday, January 10, 2008

Eureka! uhum...

Eureka! ik weet eindelijk welke ziekte mijn lijf terroriseert... Uhum!Ik moet zeker nog drie weken hier blijven en dat is veel minder goed nieuws...



Het is een combinatie van een maagvliesonsteking door een bacterie 'helicobacter pylori' en een slokdarmontsteking 'oesofagala reflux'. (fioew)


Het eerste komt weinig voor bij ons maar veeeel meer in ontwikkelingslanden. Het wordt veroorzaakt door het eten van onhygienisch voedsel of besmet water. Het tweede zijn een soort van zweertjes tussen de slokdarm en de maag doordat het maagzuur systematisch naar boven blijft komen in plaats van in de maag blijft hangen en tegelijk de gal terug naar de slokdarm opkomt om dezelfde redenen.


De behandeling bestaat uit drie medicamenten: twee antibacteriële en één protonpompremmer die het maagzuur en de gal afremt in de slokdarm te komen.

Ik moet nu zeker drie tot vier weken medicatie nemen en de 23e januari moet ik terug op doktersbezoek om te zien of ik beter ben en alles zo goed als genezen is. Jammer natuurlijk, ik had veel liever Bundi al terug willen zien, maar de gezondheid gaat voor zeggen ze altijd dus ik luister naar die wijze woorden!


Meer info over alles (leve wikipedia!):

de bacterie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori
de slokdarmontsteking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oesofagale_reflux
de zweertjes op de slokdarm: http://en.wikipedia.org/wiki/Hiatus_hernia

1 Comments:

Anonymous maagzuur said...

interessant artikel zeg, ik heb last van brandende maagzuur. deze info komt goed uit ;-)

5:21 PM, April 22, 2011  

Post a Comment

<< Home