Thursday, April 19, 2007

BTC : meeting official Ministry of Health

Maandag 16 april 2007 heb ik een gesprek gehad met iemand van het ministerie in verband met de Village Health Teams. M’n bedoeling was om een link te maken met het nationale niveau in Kampala en hun interesse in Bundibugyo wat aan te scherpen. Het werd een zeer aangenaam gesprek. De man kon perfect op mijn vragen antwoorden en ik ontdekte belangrijke info waar ik vooraf niet van op de hoogte was. De VHTs blijken een nationale regeringsstrategie te zijn. Er vond in 2004 een conferentie plaats rond community health en de VHT strategie was daar het grootste resultaat van. Ik kreeg een brief in de hand gestopt van december 2006 vanuit het MoH aan alle district ambtenaren gezondheidszorg gericht waarin nog es gehamerd wordt op de VHTs als nationaal beleid en de deadline wanneer alle districten volledig operationele VHTs zouden moeten hebben; november 2007. De haalbaarheid wat betreft Bundibugyo (en waarschijnlijk ook een groot aantal van de andere ondertussen 83 districten) is nihil, maar dat wil niet zeggen dat het district niet op de goeie weg is. Dit jaar zijn ze eindelijk van start gegaan en hopelijk kunnen ze blijven werken. Fondsen waren in het verleden en zijn in het heden en de toekomst nog altijd de grootste hinderpaal om zowel op district als nationaal niveau programma’s en projecten van start te laten gaan en volledig te realiseren. De conferentie in 2004 met alle stakeholders in de gezondheidssector wijst er op dat er over nagedacht is en velen op de hoogte zouden moeten zijn van de VHTs. Ik vroeg hem of dit voldoende gecommuniceerd werd naar NGOs en districten toe en hij antwoordde positief. De realiteit zal wel lichtjes anders zijn vrees ik, want de coordinator in Bundibugyo was zelfs niet eens op de hoogte van de brief.
Het gesprek met deze man zet het programma en mijn werk in Bundibugyo in een groter plaatje. Ik heb alvast een nieuw contact gekregen in het ministerie. Tijdens mijn volgende bezoek in Kampala zal ik deze persoon contacteren en meteen op zoek gaan naar resultaten en rapporten van de conferentie in 2004. Het werk blijft dus voortgaan…

0 Comments:

Post a Comment

<< Home