Thursday, November 29, 2007

stroom- en thesisstress

Ik had bij het schrijven van mijn Village Health Team evaluatierapport 'health is made at home - a community empowerment program' al vaak het gevoel dat ik aan een thesis bezig was (lange dagen, nachten werken, stukken op tijd afkrijgen, stukken duizend keer herlezen, lay-outen en nog es lay-outen, enz), maar gisteren liep het een beetje de spuigaten uit. Ik moest de eerste publicatieversie van mijn rapport uitprinten en naar vijf mensen doorgeven voor commentaar en eventueel aanpassingen. Zoals bij thesissen gaat er dan vanalles mis, zoals bij mij:

Eerst wou ik mijn rapport gaan uitprinten in de kantoren van BIDP (BTC). Na twee pagina's bleek de print op te zijn en de verantwoordelijke om nieuwe inkt aan te vragen was er niet. Daarna hadden we stroom in ons kantoor en ging ik daar alles uitprinten, maar kwam er uit onze stabilisator een kleine vonk en was de stroom naar ons kantoor kapot. De stroom in Bundibugyo district loopt al enkele maanden op een vrij surrealistische (en misschien Ugandese) manier naar alle kantoren; via 1 generator, 1 centrale dominostekker, met verder zeker 5 verlengkabels en andere dominostekkers aan verbonden. Er is bijgevolg alleen stroom als de generator aan is, en alle verlengkabels werken (zeker voor de 'verst verbondene'). Die morgen viel net onze stabilisator stil (die je nodig hebt zodoende je computers en andere machines niet te beschadigen), dus ik samen met de BIDP loopjongen op zoek naar een nieuwe manier om stroom te voorzien, nieuwe verlengkabels OF een andere volgorde waarin de verlengkabels en stabilisator aan elkaar werden verbonden (niet lachen!). De uiteindelijke oplossing was twee nieuwe verlengkabels halen bij BIDP want onze stabilisator moest rechtstreeks aan de generator worden verbonden en onze andere verlengkabel was aan de knoppen. De nieuwe verlengkabels waren (uiteraard, onze vriend Murphy was er weer) niet lang genoeg, dus de oplossing was dat wij de vrijwilligers weer een nieuwe verlengkabel gingen aanschaffen. Ik in al mijn opgeborrelde frustratie reageerde niet echt positief door te weigeren weer ene te kopen die ze dan weer of konden confisceren of kapot konden maken! Ik ben dan maar met onze printer en laptop bij de eerste dominostekker gaan zitten om alles te gaan uitprinten. Godzijdank is de generator dan niet uitgevallen en heb ik mijn rapport bijna helemaal kunnen uitprinten. Ik had op tijd nog kunnen zien dat mijn paginanummering niet helemaal klopte, dus die heb ik dan ook in snel tempo aangepast. Als het hier nog es verkeerd ging gaan, dan gingen de vlammetjes echt uit mijn hoofd alle richtingen uitspringen...

Mijn thesis slash rapport is dus eindelijk aan zijn eerste publicatie toe, nu eerst bang afwachten wat de eerste reacties zijn...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home